(NIE)ZWYKŁA MATEMATYKA
Uczniowie klas IV – VIII Szkoły Podstawowej im. Żołnierzy – Bohaterów Armii Krajowej już drugi rok szkolny realizują innowacyjny, ogólnopolski projektu edukacyjnego „(Nie)zwykła matematyka”. Projekt powstał w oparciu o aktualną podstawę programową i jest odpowiedzią na często zadawane pytania przez uczniów "a do czego nam się ta wiedza przyda, po co się tego uczymy”. Główne cele projektu to przede wszystkim: rozwijanie zainteresowań, zdolności, kompetencji matematycznych, poprzez zastosowanie metod aktywizujących z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczniów; poszerzenie, pogłębienie wiedzy na temat liczb i działań na nich oraz figur geometrycznych, integracja wiedzy szkolnej i pozaszkolnej, doświadczeń uczniowskich i ich aktywnego działania; uświadamianie uczniów i pokazanie im, jakie szerokie zastosowanie w praktyce i codziennym życiu ma matematyka; rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania oraz wzmacnianie motywacji poznawczej; rozwijanie umiejętności społecznych oraz kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, samorządność.
W bieżącym roku szkolnym uczniowie zrealizowali następujące zadania z 10 modułów:
Moduł I „Z Logiką na Ty”: Jak to przeczytać? – kodowanie i szyfrowanie oczami uczniów; Logika kartki papieru – zajęcia z wykorzystaniem tangramów, składanie figur geometrycznych metodą origamii; Escape room – lekcja w postaci pokoju zagadek
Moduł II „Mistrz rachunków”: Obchody Międzynarodowego Dnia Tabliczki Mnożenia.
Moduł III „Matematyczne Kuchenne Rewolucje”: Ile kosztuje kilogram przypraw?- projekt badawczy; Wiem, co jem - przygotowanie tablicy przedstawiającej zawartość cukru w spożywanych przez dzieci przekąskach i napojach.
Moduł IV „Matematyka konstrukcyjna”: Szkieletowe konstrukcje – budowa szkieletów brył z
wykorzystaniem plasteliny i wykałaczek.
Moduł V ”Matematyka pustej klasy”: Do szeregu – wojskowa musztra sposobem na rozmowę o podzielności liczb, dzielnikach i wielokrotnościach; Stacje zadaniowe – czyli biegane powtórzenie wiadomości
Moduł VI „Matematyka i sztuka”: Matematyka pod stopami - parkietaże i mozaiki, własności figur foremnych – układamy przepiękną podłogę lub szukamy wyjątkowych wzorów na podłogach, ścianach; Pikselowe obrazki – wprowadzenie do pojęcia pola i obwodu figury, minecraft na papierze w kratkę; Z matematyką na zakupy – zaprojektowanie toreb płóciennych z motywem lub hasłem matematycznym; Rysunkowe powtórzenie – stworzenie tablicy z powtórzeniem wiadomości w formie skechnotek.
Moduł VII „Ćwiczymy nie tylko umysł czyli matematyka na sportowo”: Polskie rekordy sportowe – opracowanie statystyczne zebranych danych; Trening czyni mistrza – spotkanie z alpinistką Panią Magdaleną Gąbką.
Moduł VIII „Gram w matmę”: Kahoot, quizyzz, LearningApps – wykorzystanie aplikacji quizowych do monitorowania postępów uczniów.
Moduł IX „Szkolny Bank Matematyczny”: Spełniamy marzenia – zaplanowanie i organizacja kiermaszu charytatywnego.
Moduł X „Matematyczne święta niematematyczne”: Światowy Dzień Serca – wykonanie serca ze wstęgi Mobiusa; Dzień Liczby Pi – matematyczne obchody dnia liczby Pi; Dzień Kosmosu projekt o dużych i małych wielkościach zapisywanych w notacji wykładniczej. Matematyka, jako królowa wszystkich nauk ma szerokie zastosowanie w otaczającym nas świecie i może być przyjemna, ciekawa i inspirująca.
Edyta Golewska