Temat innowacji: „Szkicownik”
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Zieleniak
Osoby wdrażające innowację: Nauczyciel plastyki, uczniowie klasy 4;
w ramach lekcji plastyki
Czas trwania: rok szkolny 2020/2021
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
„Rysunek jest najważniejszą sztuką zarówno w malarstwie, jak w rzeźbie i architekturze; rysunek jawi się jak źródło i dusza wszystkich rodzajów plastyki i podstawy nauki. Temu, kto osiągnął tak wiele, że opanował rysunek, mogę powiedzieć, iż jest on panem cennego skarbu, ponieważ teraz może tworzyć obrazy bardziej wzniosłe niż jakakolwiek wieża, tak pędzlem, jak i umysłem i nie napotka muru, który nie byłby zbyt wąski i nikły dla nieograniczonego lotu jego fantazji”
Michał Anioł Buonarroti
Uzasadnienie:
U dzieci istnieje naturalna potrzeba tworzenia i aktywnego działania. Podtrzymywanie, rozwijanie aktywności plastycznej .uruchamia cały proces nabywania przez nie wiedzy i umiejętności w przeróżnych kierunkach; manualnych, obserwacji, porównywania, analizowania, spostrzegawczości, ekspresji twórczej, wyobraźni, myślenia przestrzennego. Dzisiaj dzieci budzą w nas niepokój coraz częściej obserwowanymi stanami napięcia, lękami, problemem z koncentracją, agresją. Proces twórczy to jedna z możliwości poszukania wewnętrznego spokoju, odprężenia, ale również formą alternatywnego spędzenia wolnego czasu, sposobem na relaks. Program w swoim założeniu miał również pomóc w bardziej dogłębnej obserwacji pracy twórczej uczniów, jej analizie, diagnozie uzdolnień plastycznych, ukierunkowania rozwoju ich talentu.
Na czym polega nowatorstwo :
Systematyczna praca, doskonalenie technik rysunkowych, sprawności manualnej miała w końcowym efekcie przyczynić się do podniesienia poziom umiejętności uczniów, a tym samym sprzyjać podniesieniu wiary we własne możliwości, poczuciu satysfakcji z wykonanej pracy, dalszemu rozwojowi.
Cele innowacji:
Głównym celem realizacji programu innowacyjnego było zachęcenie uczniów do twórczych działań w sposób systematyczny, mobilizowanie do większego wysiłku i wykorzystania własnego potencjału lub odkrycia swoich możliwości. „Szkicowanie” było stworzeniem możliwości samorealizacji i przyjemnego spędzania wolnego czasu.
Sposób realizacji:
Uczniowie na początku roku szkolnego założyli szkicowniki, które co dwa tygodnie były pokazywane nauczycielowi. Mieli w nich wykonywać rysunki na dowolne tematy oraz jeden zadany, w różnych technik rysunkowych; ołówek, węgiel, tusz, kredka, mazaki.
Ewaluacja:
Opinie zebrane od uczestników na temat prowadzonych działań
Wystawa szkicowników
Duża grupa uczniów tej klasy rozwija swoje umiejętności uczęszczając w roku szkolnym 2021/2022 na zajęcia dodatkowe z plastyki (Koło plastyczne), nadal prowadzi szkicowniki, które sami przynoszą pokazać – a ja z przyjemnością je oglądam:)
https://padlet.com/agnieszkazieleniak2/85f1ptt8b4j9rem4
Agnieszka Zieleniak